MaviMelek
Hermes Kitap
"Belki de iyi sanat, heyecanların fikirlere dönüştüğü zamanlarda gizlidir." Lermantov

[Çizgi Roman]"Venedikli Üstat Milo Manara" | Hikmet Temel Akarsu*Venedikli Üstat

"KADINLARIN YÖNETMENİ İLE KIZLARIN ÇİZERİ"

Milo Manara'nın gecikmiş çizgi roman şölenine sizleri davet etmekten zevk duyarım... O Manara ki Serpieri ile birlikte İtalyan çizgi romanının zirvesini işgal eden şahsiyettir. Hoş Manara'yı İtalyan çizgi roman geleneğinin sadık bir bendesi olarak görmek ne düzeyde doğrudur onu bilemem?.. Çünkü Milo Manara, Venedikli bir ressamken Fransız yayıncılar tarafından keşfedilmiş ve şöhretini Fransız kültür aleminde edinmiştir. Amerikalılar'ın dikkatini çekip Yeni Dünya'ya atlaması da bu yüzden olmuştur. Çünkü, Avrupa denildiğinde aklına Fransa gelen Amerikalı yayıncılar, dişe dokunur bir Avrupalı çizer aramak için devreye girdiklerinde “Fransız”(!) Manara olanca cezbediciliğiyle karşılarına çıkmıştır. Ondan sonra Manara'nın şöhretini Amerika'ya taşıması ve üniversal bir çizgi roman şahsiyeti halini alması uzun sürmemiştir.

Spagetti Western çizgi roman kültürünün inanılmaz ülkesi İtalya, benim için Serpieri ve Manara gibi iki devi çizgi roman dünyasına armağan etmiş olmasıyla ön plana çıkar... Serpieri de Manara da tüm etkileyicilikleri ile hayranlığımı derleseler de taban tabana zıt iki çizerdirler. Türk okurunun benzersiz Druna tiplemesiyle tanıyacağı Serpieri, seksüel çılgınlıkların doruklarına tırmanılan fantastik serüvenlerde, akıl almaz fettanlıktaki kadınları yaşamlarımıza taşır. SerpieriAdeta canlanıp hayatımıza girecek kadar sarih ve bir o kadar da seksi figürler, olmadık kötücül dünyalarda, olmadık maceralara sürüklenirken, bizi kara fantezinin ürperten alemlerinde kaybederler. Buna rağmen, “Heavy Metal” çizgi roman geleneğinin “cool” ve hoyrat, sofistike ve vahşi, gelişkin ve karanlık dünyasından farklı bir yerde durmaktadır Serpieri. Orta vadede öyküsü “Heavy Metal”le birleşecek gibi dursa da daha realistik, etli butlu, sıcak, kanlı, canlı hikâyelerle sürükler bizi Serpieri...Ergen erkeklerin, Serpieri çizimlerini masalarından uzak tutmalarında yarar vardır. Yoksa albümle sevişmeye başlamaları kaçınılmaz bir hal alır...

Manara ise yine seksüaliteye kafayı takmış bir çizer olsa da, bambaşka bir dünyaya taşır bizi. Stilize ya da sembolik bir desen sunmaz bize Manara. Serpieri gibi fantastik ya da sürreal dünyalara da götürmez bizi. Manara'nın desenleri duru, çizim kareleri nettir. Oğuz Aral'ın ünlü sözündeki diskura uygun olarak gereksiz taramalar yoktur ve oynamaz Manara! Yalın, serin, dingin, temiz ve fakat yerli yerinde bir çizgi roman desenlemesi vardır. Bu haliyle okuru cezbeder, kendine güvendirir ve empresyonist bir baskı altına alır. Ve fakat anlattığı öykü ve felsefe, çok zaman çıkıntı Fransız sinemacılarından geri 8 ½kalmaz. Zaten bana kalırsa Fransız yeni dalga sinemasının etkisi altında ürünler vermiştir. Bu, çok da iyi olmuştur. Çünkü, sinemadaki avangard anlatım tekniklerini çizgi romana taşımak, bambaşka boyutlara taşımıştır bu sanatı. Aslında Manara ile ortak yönümüz Federico Fellini hayranlığıdır. Lakin Manara (önemli!) bir adım öne giderek, Fellini ile tanışmış, bir süre de beraber çalışmış, ondan pekçok şey öğrenmiştir. Manara, Fellini ile tanışmasının hayatını şekillendirdiğini söyler. 8 ½ filmi sırasında başlayan bu usta çırak ilişkisi sonucunda Manara şunu anlar: Fellini kadınların yönetmenidir, Manara ise kızların çizeri... Erotik imgelem esas olmak kaydıyla kuşkusuz!...

Yine de benim gözümde Manara, Fellini'nin değil, Yeni Dalga'nın etkisinde hikâyelerini anlatmıştır. Godard, Rivette, Chabrol, Resnais, Malle, Truffaut gibi yönetmenlerin filmlerini izleyenler bunu hemen anlayabilirler. Parantez Yayınları'ndan çıkan elimizdeki albüm bile buna dair ipuçları ile doludur. Elimizdeki albümün konusu aslında mükemmeldir. Tam bir “otör” işidir. Şöyle ki; herkesin bezdiği şehir hayatı ve kaçış isteği bazı kapitalist girişimciler tarafından fark edilmiştir. İpsiz sapsız, boktan bir hayat süren bir gence, kaçış olayına girip, çılgın maceralar yaşaması için iş verilir. Delikanlının da canına minnettir. Hem şehirden kaçacak, hem para kazanacak, hem de binbir macera yaşayacaktır. Ama şunu da bilecektir ki, bu yaşadıkları kaydedilmektedir ve bir şekilde yayınlanacaktır. (Mesela çizgi roman olarak!) Buyurun cenaze namazına: yani kaçışın ticareti... Yine de kahramanımız bu işe balıklama dalar... Sonrasını Manaraalbümü okuduğunuzda görürsünüz...

Okurlara, çizgi romanın bu dev ismini hararetle tavsiye ediyorum. Elinize alacağınız albümdeki erotizm, Manara'yı tam yansıtacak düzeyde olmayacaktır. Fakat yayıncıyı da cesaretlendirmek, ajite etmek adına buna kulak asmaksızın, çizgiyi uçuran bu büyük sanatçıyı izleyelim. Feyz alalım!

htakarsu@pen.org.tr
www.myspace.com/hikmettemelakarsu

* Radikal Kitap, 14 Ekim 2005

Başa dön


Çizgi Roman

Hikmet Temel Akarsu - "Edebiyatın Buzkıranı: Çizgi Roman..."

Hikmet Temel Akarsu - "İngsos Sanık Sandalyesinde: V For Vendetta"

Hikmet Temel Akarsu - "The Hedge Knight (Gezgin Şövalye)"

Hikmet Temel Akarsu - "Ultimates / İntikamcılar"

Hikmet Temel Akarsu - "Kabuslar Lordu Karabasan..."

Hikmet Temel Akarsu - "Ölümsüzler Panayırı - Enki Bilal Olayı"

Hikmet Temel Akarsu - "Venedikli Üstat Milo Manara"

Hikmet Temel Akarsu - "Ken Parker"

Hikmet Temel Akarsu - "Yüksek Burjuvanın ‘Requiem'i: Batman...ŞŞŞŞ!"

Hikmet Temel Akarsu - "Wolverine"

Hikmet Temel Akarsu - "Tenten'in Maceraları"

Hikmet Temel Akarsu - "Kimmeryalı Barbarın Dönüşü: Conan"

Hikmet Temel Akarsu - "Günah Şehri" (Sin City) - Buruk Veda

Hikmet Temel Akarsu - "Rüyalar Lordu Sandman"

MaviMelek | Retorikler | Öyküler | Şiirler | Derlemeler | Gökçeyazın | Denemeler    ©2007 MaviMelek            website metrics